Автор
Бурковська Любов
кандидатка мистецтвознавства, наукова співробітниця відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (Київ, Україна). ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8034-7511
Ікона «Пророк Ілля в пустелі з Житієм і Молінням»
кінця ХІІ – початку ХІІІ століття: особливості іконографії та атрибуції
Анотація
Ікона «Пророк Ілля в пустелі з Житієм і Молінням» кінця ХІІ – початку ХІІІ ст. із с. Вибут, що біля Пскова, – найдавніша житійна ікона Київської Русі. На тісний зв’язок ікони з давніми візантійськими традиціями вказує її незвична композиція, у якій автор поєднав у межах однієї дошки зображення Іллі в центрі ікони, обабіч і знизу подано сцени його житія, а вгорі представлені Моління з ангелами й апостолами. Це рідкісне сюжетне поєднання, на думку дослідників, навіяне давньою традицією – за схожим принципом розміщували ікони на архітраві вівтарної перегородки у візантійських храмах.
Для структурної побудови пам’ятки існує надзвичайно показова паралель – розміщення фрескового розпису дияконника церкви Успіння Богородиці (1252) у м. Морача (Чорногорія), який подібний до окремого невеликого храму, присвяченого пророку Іллі.
Стилістичний аналіз пам’ятки та візантійська традиція відтворення в центрі житійних ікон давніших одноосібних зображень святих дозволяють припустити, що в середнику досліджуваної ікони відтворено образ, запозичений з монументального розпису якогось зі синайських храмів.
Сьогодні неможливо віднайти і з упевненістю визначити ранній візантійський образ пророка Іллі, який можна було б вважати певною одиницею відліку наступних іконографічно-художніх втілень. Проте загальновідомо, що найважливіша роль у поширенні візантійських ікон на землях Київської Русі належала Києву. З Києво-Печерського монастиря в інші князівства перевозили грецькі ікони та часто запрошували в північні князівства художників. Важливим чинником є також існування в Києві стародавньої Іллінської церкви, де, безсумнівно, були ранні візантійські ікони пророка. Першу згадку про цей храм знаходимо в праці Нестора Літописця «Повість временних літ» – датується 944 роком.
Іконографічний та стилістичний аналіз пам’ятки дає підстави припустити, що в досліджуваній іконі відтворено ранні візантійські традиції, запозичені безпосередньо з певної привізної пам’ятки чи її інтерпретації в київському мистецтві домонгольських часів.
Ключові слова
житійна ікона, клейма, середник, композиція, структура, стиль, іконографія.
Джерела та література
- Алешковский М. Повесть временных лет : Судьба литературного произведения в древней Руси. Москва : Наука, 1971. 136 с.
- Бурковська Л. Ікони Святого Миколи в українському малярстві кінця ХІV–ХVІ століть: ґенеза, особливості іконографії та семантики. Київ: Видавництво імені Олени Теліги, 2015. 352 с. : іл., 48 кол. іл.
- Бурковська Л. Давні українські ікони. Дослідження іконографічних та стильових перетворень в іконописі ХV–ХVІІІ ст. Київ, 2019. 480 с. : іл., 24 кол. іл.
- Вагнер Г. Проблема жанров в древнерусском искусстве. Москва : Искусство, 1974. 267 с., 32 ил.
- Гуминский В. Египет и Синай глазами русских паломников. URL : http://www.pravoslavie.ru/put/060218083400.htm.
- Дмитриевский А. Описание литургических рукописей, хранящихся в библиотеках православного Востока. Петроград, 1917. Т. 3. Ч. 2. 789 с.
- Живописная Россия: Отечество наше в его земельном, историческом, племенном, экономическом и бытовом значении / [под общ. ред. П. П. Семенова]. Санкт-Петербург : [Тип.] М. О. Вольф, 1881–1901. Т. 1. Ч. 1–2, 470 с.
- Комашко Н., Саенкова Е. Русская житийная икона. Москва : Книги WAM, 2007. 352 c.
- Кулакова М. Периоды строительной активности в средневековом Пскове и факторы активизации застройки. Псков в российской и европейской истории (К 1100-летию первого летописного упоминания): Международная научная конференция : в 2 т. Москва : Московский государственный университет печати, 2003. Т. 1. 403 с. : ил.
- Лазарев В. Русская иконопись от истоков до начала XVI века : в 6 кн. Москва, 1983. 538 с. : ил.
- Лифшиц Л. Заметки о стиле житийной иконы «Илья Пророк» из села Выбуты близ Пскова первой половины – середины XIII века. Древнерусское искусство. [Вып.:] Русь. Византия. Балканы. XIII в. Санкт-Петербург, 1997. С. 326–343.
- Миjовиħ П. Теофаниjа у сликарству Мораче. Зборник Светозара Радоjчиħа. Београд, 1969. С. 179–196.
- Овчинников А.; Кишилов Н. Живопись древнего Пскова XIII–XVI века. [Альбом]. Москва : Издание ГУ Гознака, 1971. 140 с.
- Петковиħ С. Морача. Београд, 1986. 176 с.
- Псковская икона XIII–XVI веков [альбом / авт.-сост. Ирина Родникова]. Санкт-Петербург : Аврора, 2007. 124, [3] с.
- Пуцко В. Ранняя русская житийная икона: проблемы изучения. Древняя Русь. Вопросы медиевистики. Москва, 2014. № 2 (56). С. 21–31.
- Реформатская М. Об особенностях композиционного построения житийной иконы «Илья Пророк» из села Выбуты. Древнерусское искусство.[Вып.:] Русь. Византия. Балканы. XIII в. Санкт-Петербург, 1997. С. 344–355.
- Сарабьянов В. Фрески Пскова и начало псковских художественных традиций. Псков в российской и европейской истории (К 1100-летию первого летописного упоминания): Международная научная конференция : в 2 т. / Моск. гос. ун-т печати. Москва : МГУП, 2003. Т. 1. 403 с. : ил.
- Смирнова Э. Икона Древней Руси. ХI–ХVII века. История иконописи: истоки, традиции, современность. VI–XX века. Москва, 2002. С. 119–164.
- Этингоф О. Византийские иконы VI – первой половины XIII века в России. Автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора искусствоведения. Специальность 17.00.04 – Изобразительное и декоративно-прикладное искусство и архитектура. Москва, 2006. 50 с.
- Aspra M. Three Thirteenth-Century Sinai Icons of John the Baptist Derived from a Cypriot Model. Medieval Cyprus: Studies in Art, Architecture, and History in Memory of Doula Mouriki, ed. N. P. Ševčenko and C. Moss. Princeton. New York, 1999. Р. 179–193.
- Byzantium: Faith and Power (1261–1557) / edited by Helen C. Evans. New York, 2004. 658 р. Cat. № 201. P. 341–343.
- Carr A. The Presentation of an Icon at Mount Sinai. Δελτίον Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας. 1993–1994. Ser. 4, 17. Р. 239–248. DOI: https://doi.org/10.12681/dchae.1109. DOI: https://doi.org/10.3917/balka.002.0103.
- Constantinides E. Une icóne historiée de Saint Georges du XIIIе siécle au monastère de Sainte-Catherine du mont Sinai. Древнерусское искусство. Русь. Византия. Балканы. XIII век. Санкт-Петербург, 1997. С. 77–104.
- Eckenstein L. A History of Sinai. London: Society for promoting Christian knowledge; New York : The Macmillan Co., 1921. 224 р. Р. 158.
- Grabar A. Les revêtements en or et en argent des icônes byzantines du moyen âge. Venice, 1975. 351 р. P. 159.
- Mouriki D. Portraits de donateurs et invocations sur les icônes du XIIIe siècle au Sinai. Etudes balkaniques.Cahiers Pierre Belon. Paris, 1995. Vol. 2: Modes de vie et modes de pensée à Byzance II. Actes de la table ronde n°9 – XVIIIe Congrès International d›études byzantines. Moscow, 1990. P. 103–135. № 10, 11.
- Patterson-Shevchenko N. The Vita Icon and the Painter as Hagiographer. Dumbarton Oaks Papers. Dumbarton Oaks, Trustees for Harvard University, 1999. Vol. 53. P. 149–165. DOI: https://doi.org/10.2307/1291798.
- Patterson-Shevchenko N. The Life of Saint Nicholas in Byzantine Art. Torino : Bottega D’Erasmo, 1983. 347 p., ill.
- Stylianou A. and Stylianou J. The Painted Churches of Cyprus. London, 1985. 525 р.
- Sotiriou G. La sculpture sur bois dans l’art byzantine. Mélanges Charles Diehl: Études sur l›histoire et sur l›art de Byzance. Paris, 1930. Vol. 2: Art. Р. 178–180.
- Anderson Jeffrey C. The Glory of Byzantium at Sinai. Religious Treasures from the Holy Monastery of St. Catherine. Athens, 1977. 304 р.
- Weitzmann K. The Mandylion and Constantine Porphyrogennetos. Cahiers Archéologiques. Fin de l’antiquité et Moyen Âge. Paris, 1960. Vol. XI. P. 163–184.
- Weitzmann K. Icon Painting in the Crusader Kingdom. Dumbarton Oaks Papers. Washington, 1966. Vol. 20. P. 51–83. DOI: https://doi.org/10.2307/1291242.
- Weitzmann К. Studies in Classical and Byzantine Manuscript Illumination. Chicago ; London, 1971. 346 р.
- Weitzmann K., Chatzidakis M., Miatev K. and Radojčić S. A treasury of icons. From the Sinai peninsula, Greece, Bulgaria and Yugoslavia. New York : Harry N. Abrams, inc., 1966. CIV pр., 220 b.
- Weitzmann K. Icon Programs of the 12th and 13th Centuries at Sinai. Δελτίον Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας. 1986. Ser. 4, 12, Р. 63–116, esp. 94–107. DOI: https://doi.org/10.12681/dchae.947.
- Weitzmann K., Kessler H. The Frescoes of the Dura Synagogue and Christian Art. Washington (D.C.) : Dumbarton Oaks research library and collection, 1990. XIV, 202 p., 73 pls.