Повернутись до журналу

Традиції та новаторство у творчості Олега Машкевича

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Білоус Людмила
Стор.:
191–195
УДК:
7.071.1(477)Маш:745.52]:069
DOI:
https://doi.org/10.15407/mue2021.20.191
Бібліографічний опис:
Білоус, Л. (2021) Традиції та новаторство у творчості Олега Машкевича. Матеріали до української етнології, 20 (23), 191–195.

Автор

Білоус Людмила

мистецтвознавиця, музеологиня, заступниця генерального директора з наукової роботи Національного музею українського народного декоративного мистецтва, лауреатка Всеукраїнської премії імені Стефана Таранушенка (Київ, Україна)

 

Традиції та новаторство у творчості Олега Машкевича

 

Анотація

Статтю присвячено аналізу творчості заслуженого художника України Олега Машкевича на прикладі колекції Національного музею українського народного декоративного мистецтва. Колекція складає 37 килимових виробів, 2 ескізи до килимів та 9 вишитих наволочок, виготовлених за ескізами митця майстринями артілі «Вишивальниця Харківщини». Часовий діапазон творів – від 1951 року до 1992-го.

Простежено еволюцію художньо-стилістичних змін у творах митця, виявлено вплив традиційної килимової орнаментики та пошуки новаторських рішень у розробці композицій, сюжетів, технічних прийомів, колористики. За життя митця його вагомий творчий доробок не був належним чином досліджений та поцінований. У статті досліджуються роботи О. Машкевича, які розглядаються в контексті розвитку українського килимарства. На 1970–1980-ті роки припадає розквіт українського килима, який разом з новаторськими тенденціями демонструє тісний зв’язок із традиційною народною творчістю. Використання художньої спадщини минулого є відчутним у ранніх творах митця.

Збережені традиції відіграли помітну роль при переході від звичайних килимів промислового виробництва до освоєння унікального тканого панно – гобелена, базуючись на досвіді й методах виконання попередників. У період з 1980–1990-х років український гобелен пройшов шлях від класичного площинного орнаментального килима до фактурно-рельєфного з текстильними конструкціями, у створенні якого одночасно використовувалися способи ткання, живописність та об’ємність. Наприкінці ХХ ст. у цьому жанрі декоративно-прикладного мистецтва розвивалися різні художньо-стилістичні тенденції, тривали пошуки нових виражальних засобів, змінювалися ритми лінійно-колірних поєднань, з’являлися нові композиційні рішення. Такими гобеленами у творчості Олега Машкевича є «Козак Мамай – душа правдива» (1991) і «Чорний біль» (1992). Їхня тематична спрямованість зрозуміла: улюблений образ народного героя та біль від наслідків однієї з найбільших техногенних катастроф людства в Чорнобилі 1986 року. Відповідно до теми художник і вибудовує композицію та колорит. Мистецький спадок художника по праву став невід’ємною складовою історії українського декоративного мистецтва.

 

Ключові слова

художник, гобелен, килим, орнамент, традиції, новаторство, аналіз творчості.

 

Джерела та література

  1. Андріяшко В. Гобелен київських художників 1950–1970-х років. Студії мистецтвознавчі: Архітектура. Образотворче та декоративно-вжиткове мистецтво / [голов. ред. Г. Скрипник] ; НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2010. Чис. 4 (32). С. 129–140.
  2. Державний музей українського народного декоративного мистецтва : Альбом / авт.-упоряд. Н. Л. Розсошинська, Є. Д. Антоненко, Л. М. Ульянова та інші. Київ : Мистецтво, 1983. 407 с., іл.
  3. Музей українського народного декоративного мистецтва : альбом / авт.: А. Ф. Вялець, Л. С. Білоус [та ін.]. Київ : Мистецтво, 2009. 352 с. : іл.
  4. Національний музей українського народного декоративного мистецтва : альбом / упоряд. Л. С. Білоус, С. В. Яценко. Київ : АДЕФ-Україна, 2012. 124 с., іл.
  5. Жоголь Л. Гобелени Олега Машкевича. Образотворче мистецтво. 1985. № 5. Вересень–жовтень. С. 19–20.
  6. Придатко Т. Справджені надії. Україна. 1986. № 11. Березень.
  7. Тихонова Л. Машкевич Олег Львович. Електронний каталог творів. Науковий архів НМУНДМ.
  8. Український килим. Серія видань Національного музею українського народного декоративного мистецтва «Музейні колекції» / авт.-упоряд. Людмила Білоус. Вінниця: ТВОРИ, 2019. 60 с.
  9. Чегусова З. Фігуративний гобелен України ХХ–ХХІ століття: мистецький поступ, провідні митці, особливості творчості. Українське мистецтво : матеріали, дослідження, рецензії. 2016. Вип. 16. С. 37–54.
  10. Ямборко О. Український гобелен: культура образу. Образотворче мистецтво. 2006. № 2 (58). С. 100–103.
© ІМФЕ