Автор
Хай Михайло
доктор мистецтвознавства, професор, провідний науковий співробітник відділу музикознавства та етномузикології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (Київ, Україна).
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0604-025X
«Николаєва» братів Прилипчанів – вершина світового
традиційного інструменталізму
Анотація
Серед феноменальних явищ традиційної музичної культури українців, поряд із прадавніми виявами музично-героїчної епіки (билини й думи), відомою на весь світ культурою гуртового співу (календарні й обрядово-ритуальні наспіви, лірико-підголоскові пісні), особливе місце займають інструментальні награвання пастівницького побуту, особливо широкоформатні рекреативні інструментально-танцювальні дійства.
У цьому дослідженні на прикладі унікальної гуцульської «игри» на трьох однорідних інструментах, де три основні функції (мелодія, «контра» / «секунд» і «бас») відтворюються на трьох народних скрипках родинним гуртом у складі трьох рідних братів (відповідно Спиридон, Кирило та Лука Прилипчани), аналізується форма складної за структурно-типологічною будовою та розгорнутою за політематичною конструкцією композиції коломийково-«гуцулкового» складу, що має назву «Николаєва».
Це дає всі підстави висувати зазначений твір, як і загалом усю традицію широкоформатного ансамблево-скрипкового виконавства українських горян (гуцулів і бойків), на розгляд Комісії ЮНЕСКО з нематеріальної спадщини як витвір традиційної культури, що є надбанням усього людства.
Ключові слова
«Николаєва», брати Спиридон, Кирило та Лука Прилипчани, парадигматика народної інструментальної музики, феномен традиційного інструменталізму.
Джерела та література
- Гусак Р. Традиції клезмерів Поділля. Вінниця, 2013. 287 с.
- Кіндратюк Б. «Історія української літератури» М. Грушевського як етноорганологічне джерело. Івано-Франківськ, 2017. 203 с.
- Лисенко М. В. Характеристика музичних особливостей українських дум і пісень у виконанні кобзаря Вересая. Київ, 1978. 95 с.
- Маркович Г. Михайло Хай. Науково-етнофонічний досвід. Хмельницький, 2019. 446 с.
- Мацієвський І. Грають брати Прилипчани. Грають брати Прилипчани. Інструментальна традиція Буковинської Гуцульщини. Аудіокасета. Київ : УКСП «Кобза», 1997.
- Мацієвський І. Музичні інструменти гуцулів. Вінниця, 2012. 463 с.
- Мацієвський І. Християнське та етнотрадиційне в інструментальній народній культурі народів Карпат: взаємозв’язки та антиномії. Традиційна музика Карпат: християнські звичаї та обряди. Івано-Франківськ, 2000. С. 10.
- Народна інструментальна музика Середньої Наддніпрянщини / упоряд., вступ. стаття М. Хая. Київ, 2019. 281 с.
- Сокальский П. Русская народная музыка, великорусская и малорусская в ее строении мелодическом и римическом и отличие ее от основ современной музыки. Харьков, 1888. 476 с.
- Хай М. Музично-інструментальна культура українців (фолкльорна традиція). Київ ; Дрогобич, 2011. 559 с.
- Хай М. Українська інструментальна музика усної традиції. Київ ; Дрогобич, 2011. 467 с.
- Хай М. Микола Будник і кобзарство. Львів, 2015. 320 с.
- Хай М. Музика Бойківщини. Київ, 2002. 303 с.
- Хай М. Синкретична скрипкова традиція буковинських гуцулів братів Прилипчанів. Прилипчани. Проект «Моя Україна «Берви». AVE 020. Київ : Арт Екзистенція Арт Велес, 2010. С. 5–7.
- Хай М. Ембріональні форми антифонно-поліфонічного мислення в сучасному колядницькому обряді бойків. Традиційна музика Карпат: християнські звичаї та обряди. Івано-Франківськ, 2000. С. 20–42.
- Шостак В. Цінності, що виходять за межі часу. Ужгород, 2014. 160 с.