Повернутись до журналу

Мотив "складання" в лікувально-обрядових текстах: історія образів і міфологічна семантика

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Темченко Андрій
Стор.:
42-53
УДК:
398.3(=161.2):81’373.612
Бібліографічний опис:
Темченко, А. (2018) Мотив «складання» в лікувально-обрядових текстах: історія образів і міфологічна семантика. Матеріали до української етнології, 17 (20), 42–53.

Автор

Темченко Андрій

кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.

 

Мотив «складання» в лікувально-обрядових текстах: історія образів і міфологічна семантика

 

Анотація

На матеріалі лікувальних текстів розглянуто рудименти космогонічних вірувань індоєвропейців, у яких елементи Всесвіту зіставляються з частинами людського тіла. Порівняння міфологічних текстів з археологічним матеріалом допомагає зрозуміти «логіку» ритуального членування під час поховальних відправ або жертвоприношень. У лікувальних текстах простежується протилежний процес словесного «складання» тіла, фіксування цілісності якого дублюється зіставленням частин ландшафту, що гарантує невідворотність позитивного результату лікування.

 

Ключові слова

міф, жертвоприношення, тіло, лікувальний обряд, індоєвропейці, пращур.

 

Джерела та література

  1. Белова О. В. Великан. Славянские древности: этнолингвистический словарь : в 5 т. / под ред. Н. И. Толстого. Москва : Международные отношения, 1995. Т. 1: А (Август) — Г (Гусь). С. 301–302.
  2. Белова О. В., Толстая С. М. Кости. Славянские древности: этнолингвистический словарь : в 5 т. / под ред. Н. И. Толстого. Москва : Международные отношения, 1999. Т. 2: Д (Да- вать) — К (Крошки). С. 631– 633.
  3. Бонгард-Левин Г. М. Древнеиндийская цивилизация. Философия, наука, религия. Москва : Наука, 1980. 333 с.
  4. Булашев Г. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях : космогонічні укр. народні погляди та вірування. Київ : Довіра, 1992. 414 с.
  5. Буткевич Т. И. О смысле и значении кровавых жертвоприношений в дохристианском мире и о так называемых «ритуальных убийствах». Кровь в верованиях и суевериях человечества / сост. примеч. В Ф. Бойков. Санкт-Петербург : София, 1995. С. 231–368.
  6. Велецкая Н. Н. Языческая символика славянских архаических ритуалов. Москва : Наука, 1978. 240 с.
  7. Вишневський Д. Дитя не человеческого подобия, но бесовского / Киевская старина. 1896. (Год 15). Т. LIII. Май. (Документы, известия и заметки). С. 39–40.
  8. Гальковский Н. М. Борьба христианства с остатками язычества в древней Руси : в 2 т. Москва : Индрик, 2000. Т. 1. 376 с.
  9. Геродот. Історії : у 9 кн. / перекл., передм. та прим. з грецьк. А. О. Білецького. Київ : Наукова думка, 1993. 575 с.
  10. Даниленко В. Н. Энеолит Украины. Этноисторическое исследование. Київ : Наукова думка, 1974. 175 с.
  11. Етнографічні записи Якова Демченка 1857–1858 р. Україна. 1930. Кн. 5–6. С. 89–129.
  12. Жарникова С. В. Происхождение индоевропейцев. Ч. 5. Архаические образы северорусского фольклора. URL : https://books.google.com.ua/books?id=ETOzCAAAQBAJ.
  13. Жуйкова М. Происхождение выражения туда и дорога! и славянские народные представления о двух видах смерти. Антропологический Форум. Зеленинские чтения. 2004. № 1. С. 267—276.
  14. Записки о Южной Руси / издал П. Кулиш. Репритное издание. Київ : Дніпро, 1994. 719 с.
  15. Костомаров Н. Славянская мифология. Исторические монографии и исследования. Москва : Чарли, 1995. 688 с.
  16. Костюк І. Культура ХХІ століття у полоні міфологій: причини та перспективи. Вісник ЛНАМ. Серія : Культурологія. 2016. Вип. 29. С. 37–46.
  17. Курганы и случайные археологические находки близ местечка Смелы : в 3 т. Т. 2. Дневник раскопок 1887–1889 гг. гр. Алексея Бобринского. Санкт-Петербург : Типография В. С. Балашева и К°, 1894. Т. 2. 224 с.
  18. Куштан Д. П. Звіт про археологічні розвідки у Черкаській області за 1999 рік. Науковий архів Черкаської археологічної інспекції. Черкаси, 2000. 1999/63.
  19. Лисенко С. Д. Поховання за обрядом демембрації доби пізньої бронзи у Середньому Подніпров’ї. Наукові записки з української історії. 2003. Вип. 14. С. 53–62.
  20. Лысенко С. Результаты исследований памятников эпохи бронзы у сёл Малополовецкое и Яхны в 1992–1998 гг. и периодизация эпохи средней-поздней бронзы на Фастовщине. Археологічні пам’ятки Фастівщини: проблеми дослідження і охорони. Науково-інформаційний бюлетень,№ 10–11 за 1998 р. Фастів, 2001. С. 30–38.
  21. Мартынов А. И. Скульптурный портрет человека из Шестаковского могильника. Советская археология. 1974. № 4. С. 231–242.
  22. Медведева А. В. Этнические стереотипы в современных условиях: теоретические подходы и изучение на эмпирическом уровне. Теория и практика общественного развития. 2014. № 8. С. 43–48.
  23. Митрополит Іларіон. Дохристиянські вірування українського народу. Київ : Оберіг, 1991. 424 с.
  24. Нерсесов Я. Индейцы Северной Америки. URL : http://relig.info/article/indeitsy-severnoi- ameriki.
  25. Нимфодор. Варварские законы. Археология и этнография Кавказа. URL : http://web.archive.org/web/20070527014431/http://kolhida.ru/index.php3?path=_sourcer&source=nimfodor.
  26. Перетц В. Декілька етнографічних даних з старих рукописів. Україна. 1913. Т. 1. С. 86–91.
  27. Писаренко Ю. Г. Смерть Святогора: відголосок передісторії людства у билинах (1). Український історичний журнал. 1999. № 1. С. 132–143.
  28. Плотникова А. А. Кладбище. Славянские древности: этнолингвистический словарь : в 5 т. / под ред. Н. И. Толстого. Москва : Международные отношения, 1999. Т. 2: Д (Давать) — К (Крошки). С. 503–507.
  29. Познанский Н. Заговоры. Опыт исследования происхождения и развития заговорных формул. Москва : Индрик, 1995. 352 с. (репринт издание 1917 г.).
  30. Полесские заговоры (в записях 1970–1990-х гг.) / сост., подготовка текстов и коммент. Т. А. Агапкиной, Е. Е. Левкиевской, А. Л. Топоркова. Москва : Индрик, 2003. 752 с.
  31. Померанцева Э. В. Роль слова в обряде опахивания. Обряды и обрядовый фольклор / отв. ред. В. К. Соколова. Москва : Наука, 1982. С. 25–36.
  32. Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. Санкт-Петербург : Издательство С.-Петербургского университета, 1996. 366 с.
  33. Путешествие Ивана Шильтбергера по Европе, Азии и Африке, с 1394 года по 1427 год. Записки императорского Новороссийского университета. 1867. Т. 1. URL : http://www.vostlit. info/Texts/rus3/Schiltberger_3/frametext2.htm.
  34. Рецепти народної медицини, замовляння від хвороби (записані Я. П. Новицьким, П. С. Єфименком, В. П. Милорадовичем). Українські чари / упоряд. О. М. Таланчук. Київ : Либідь, 1992. С. 32–95.
  35. Рыбаков Б. А. Язычество древней Руси. Москва : Наука, 1988. 784 с.
  36. Синюк А. Т. Курганы эпохи Бронзы Среднего Дона (Павловский могильник). Воронеж : Изд-во Воронежского университета, 1983. 192 с.
  37. Толстая С. М. Поминки. Славянские древности: Этнолингвистический словарь : в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва : Международные отношения, 2009. Т. 4. С. 162–169.
  38. Топоров В. Н. Индоевропейский ритуальный термин souh1 -etro- (-etlo-, -edhlo-). Балто-славянские исследования. 1984 / отв. ред. В. В. Иванов. Москва : Наука, 1986. С. 80–89.
  39. Топоров В. Н. К реконструкции индоевропейского ритуала и ритуально-поэтических формул (на материале заговоров). К столетию со дня смерти А. Шлейхера. Труды по знаковым системам, ІV / отв. ред. Ю. Лотман. Тарту : Тартуский государственный университет, 1969. С. 9–43.
  40. Топоров В. Н. О структуре некоторых архаических текстов, соотносимых с концепцией «мирового дерева». Труды по знаковым системам, V / отв. ред. Ю. Лотман. Тарту : Тартуский государственный университет, 1971. С. 9–62.
  41. Українські приказки, прислів’я і таке інше. Збірники О. В. Марковича та інших. Уклав М. Номис / упоряд., прим. та вст. ст. М. М. Пазяка. Київ : Либідь, 1993. 766 с.
  42. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка : в 4 т. / пер. с нем. и доп. О. Н. Тру- бачёва, под ред. и с предисл. Б. А. Ларина. Москва : Прогресс, 1987. Т. 4 (Т – Ящур). 864 с.
  43. Церен Э. Лунный бог / сокр. пер. с нем. Б. Д. Каллистова. Москва : Наука, 1976. 381 с., ил.
  44. Цивьян Т. В. Мифологическое программирование повседневной жизни. Этнические стереотипы поведения / под ред. А. К. Байбурина. Ленинград : Наука, 1985. С. 154–178.
  45. Цивьян Т. В. Оппозиция мужской / женский и её классифицирующая роль в модели мира. Этнические стереотипы мужского и женского поведения / отв. ред. А. К. Байбурин, И. С. Кон. Санкт-Петербург : Наука, 1991. С. 77–91.
  46. Чубинський П. П. Мудрість віків. Українське народознавство у творчій спадщині Павла Чубинського : у 2 кн. Київ : Мистецтво, 1995. Кн. 1. 224 с.
  47. Штрак Г. Л. Кровь в верованиях и суевериях человечества. Народная медицина и вопрос о крови в ритуале евреев. Кровь в верованиях и суевериях человечества / сост. примеч. В. Ф. Бой- ков. Санкт-Петербург : София, 1995. С. 5–228.
  48. Яковлева Е. Л. Игровая природа мифа и современна культура. Казань : Познание, 2011. 168 с.
© ІМФЕ